FEEL FREE TO LIKE!!

15 June 2013

HALAL KAH PRODUK SHAKLEE?

Baru-baru ni Shaklee lancarkan produk baru iaitu CoQ10. Ia amat bagus untuk jantung dan macam-macam lagi. Nanti kita cite kat post yg lain. Skang ni, timbul balik pasal halal ke produk Shaklee? Bukan apa, tiap kali suplemen berbentuk kapsul dikeluarkan..akan ada yg desas-desus pasal status halalnya. Bila google..macam2 kuar pasal benda ni. Padahal, sijil halal dah pun dikeluarkan untuk tahun 2013. Sila rujuk kat page saya di atas tu. Kita pun jangan terlalu cepat percaya pada blog2 or dari google..kena baca & kaji..bukan terus percaya sebab bukan semua tu betul, juga salah! Allah bagi otak untuk kita berfikir...guna lah sebaik mungkin!

Yang nak ditegaskan di sini, produk Shaklee tidak ada kaitan dengan ekstrak babi atau seumpamanya. Kapsul yg digunakan adalah dari "bovine" gelatin yg halal. Bovine adalah lembu. Kilang di sana juga telah mengasingkan penghasilan produk khusus untuk Malaysia, yg mana lembu-lembu disembelih cara Islam. Ada wakil pengedar dari Malaysia sendiri pergi untuk melihat sendiri proses tersebut. Jika anda ingin membeli vitamin yg berbentuk kapsul or softgel,pastikan kapsul yg digunakan adalah Bovine gelatin dan bukannya PORCINE gelatin. Kerana Porcine itulah dari ekstrak babi. Jadi, cuba anda periksa kembali semua suplemen anda di rumah. Betul ke halal? Jangan hanya menunding jari kepada produk Shaklee yg sudah dinyatakan halal oleh Jakim! Jakim telah mengiktiraf ISA sebagai salah satu badan halal di Amerika. Anda boleh periksa di laman web Jakim. 

Di bawah,saya selitkan email berkaitan status Halal Shaklee. Ianya sebelum sijil halal 2013 dikeluarkan. Hanya untuk rujukan;

Emel daripada ISA kepada sahabat kami: (bukan daripada Shaklee Canada yang tiada kena mengena dengan Malaysia)

RE: Shaklee USA
Sent: Wednesday, January 16, 2013 5:43am
To: IMATULIZAH BINTI IBRAHIM

Assalamualaikum, sister,

Than you for your email below and we appreciate your diligence in investigating the source of the Halal product you use.

Yes, the certificate in your possession is agenuine ISA HALAL CERTIFICATE, though it expired Dec. 31 2012. The 2013 annual certificate has not yet been issued but I can confirmed that Shaklee is continuing to produce a line of Halal products, including lecithin, omega and vitamin E.

Banner Pharmacaps Canada is no longer the softgel supplier for Shaklee's products and have since ceased Halal productions. Shaklee is now using a different supplier who is already producing a Halal line of softgels for Malaysia and with whom ISA is currently working to complete the official Halal certification process.

I hope that this answers your question and alleviates your concerns. Please feel free to contact us at any time with future questions or concerns.

Salaams,

Alida Selim,
Halal Services Coordinator

Islamic Services of America (I.S.A)
"Your Visa to the global Halal Market Since 1975"

I.S.A
PO BOX 521
Cedar Rapids, IOWA
www.isahalal.org
Tel: (319) 362 0480 Ext: 1160

Jika masih ragu-ragu sila emel sendiri ke :islamicservices@isahalal.org