FEEL FREE TO LIKE!!

25 August 2014

8 SEBAB KITA PERLUKAN MAKANAN TAMBAHAN (SUPPLEMEN)

 
Shaklee Malaysia


1- Tubuh kita memerlukan dos vitamin yang tinggi daripada sumber makanan seharian. Vitamin daripada makanan tidak mencukupi bagi kesan pencegahan penyakit dan anti-penuaan.

2- Buah-buahan dan sayuran mungkin tercemar. Penggunaan baja sintetik dan racun perosak mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

3- Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan,penyimpanan dan penyediaan.

4- Gangguan penyerapan zat makanan di dalam tubuh berlaku akibat pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan,alkohol, minuman keras dan antibiotik.

5- Amalan diet yang tidak sihat seperti pengambilan kafein yang berlebihan, lemak, kolestrol, gula dan garam mengganggu penyerapan mineral.

6- Gaya hidup masa kini dengan kehidupan yang mencabar, sibuk dan stress menyebabkan kurangnya penjagaan diri dan mengakibatkan masalah kesihatan. 

7- Kurangnya penyediaan makanan sihat di rumah dan gemar makanan segera yang tinggi kandungan MSG merupakan penyumbang kepada masalah kesihatan.

8- Persekitaran yang tercemar dan imunisasi yang lemah akibat kekurangan mineral dan vitamin telah menyebabkan tubuh badan mudah dihinggapi penyakit.